faq foto
ParticulierenBedrijven

Elektrische wagens versus waterstofwagens: Welke is beter?

Wat is een elektrische wagen en hoe werkt het?

Elektrische auto's zijn in principe relatief eenvoudige machines. Netstroom wordt als chemische energie opgeslagen in een accu en vervolgens door de aandrijfsystemen van de auto weer omgezet in elektrische energie, waarbij deze elektrische energie wordt gebruikt om een motor of motoren aan te drijven die de wielen van de auto laten draaien.

Wat is een waterstofwagen en hoe werkt het?

Waterstofauto's zijn veel complexer dan EV's. Waterstof wordt in de tank van een auto gepompt en onder zeer hoge druk opgeslagen, aangezien waterstof veel minder energiedicht is dan benzine/diesel, moet het samengeperst worden om genoeg van het spul aan boord te krijgen.


Waterstof wordt vervolgens in een zogenaamde "brandstofcel" gebracht, waar een anode en kathode de waterstofmoleculen splitsen in protonen en elektronen. De protonen worden water (de enige uitstoot die een waterstofauto op de weg produceert), terwijl de elektronen elektriciteit vormen die de auto aandrijft, waarbij een kleine batterij deze elektriciteit opslaat, voordat deze wordt doorgegeven aan de motor die de wielen aandrijft. Een waterstofauto is dus een kleine waterstofcentrale.


Waterstofauto's kunnen in enkele minuten worden bijgetankt bij een speciaal waterstoftankstation, en kunnen ongeveer even ver rijden (ongeveer 600km) als een benzineauto.

Is waterstof beter dan elektrisch rijden?

Het is gebruikelijk dat vragen als deze resulteren in een "het hangt ervan af"-achtig antwoord, maar het is echter zeer duidelijk: afgezien van de tijd die nodig is om hun accu's op te laden versus de tijd die nodig is om een waterstoftank bij te vullen, zijn elektrische auto's beter dan waterstofauto's.


Nadelen van waterstof wagens

Denk aan enkele van de nadelen die waterstofauto's met zich meebrengen:


  • Ze zijn complex, en duur om te bouwen. Het gerucht gaat dat waterstofauto's meer kosten om te maken dan waarvoor ze verkocht worden.
  • Waterstof is brandbaar en daarom gevaarlijk als het niet goed wordt opgeslagen of behandeld.
  • Waterstof moet sterk worden samengeperst voor gebruik op de weg. Dit maakt het nog ingewikkelder en elk distributienetwerk voor waterstof moet dit gas onder hoge druk kunnen verwerken.
  • Voor de productie van waterstof op industriële schaal worden grote hoeveelheden fossiele brandstoffen gebruikt. Er bestaan hernieuwbare methoden, maar die zijn duurder, en waterstof wordt voornamelijk geproduceerd met behulp van CO2-intensieve methoden.


Elke voorspelling kan natuurlijk fout zijn, maar gezien het bovenstaande, is het moeilijk een zaak te maken voor de massale invoering van waterstofauto's in de nabije toekomst. De technologie achter waterstofbrandstofcellen is enorm geavanceerd en indrukwekkend, en de waterstofauto's die in de echte wereld bestaan zijn comfortabel en goed om mee te rijden, maar er zijn aanzienlijke obstakels voor waterstofauto's als geheel.


Dat wil echter niet zeggen dat waterstof geen toekomst heeft in het vervoer: de maritieme, spoorweg- en vrachtindustrieën zouden wel eens een natuurlijke thuis kunnen zijn voor waterstofbrandstofceltechnologie.


Conclusie


Dit wil niet zeggen dat elektrische auto's foutloos zijn. Ze laden relatief langzaam op, hebben aanzienlijke natuurlijke hulpbronnen nodig voor hun batterijen, en ze zijn niet zonder CO2-uitstoot als de elektriciteit waarop ze rijden wordt opgewekt met fossiele brandstoffen. Maar zelfs met deze nadelen zijn elektrische auto's momenteel een beter vooruitzicht dan waterstof auto's.